My Atkins and TTC Journey

My Atkins and TTC Journey

Sunday 17 May 2015

Tips Mendaki Gunung Kinabalu

Sebelum ni aku dah share pengalaman aku mendaki gunung Kinabalu. Kali ni aku kasi ringkasan je tentang tips untuk mendaki ke Kinabalu berdasarkan pengalaman aku. 

Kelengkapan/Pakaian
Kebiasaannya, orang akan ambil trip 3 hari 2 malam. Macam aku, satu malam stay di Mesilau, satu malam lagi dekat Laban Rata. Baju tu tak perlu lah bawa banyak nor, sebab bukan nak pakai banyak sangat pun.

1) Baju, seluar, tudung
Contoh aku buat.
Tidur malam di Mesilau, aku pakai terus baju nak hiking untuk esoknya - 
so 1 baju, 1 seluar, 1 tudung
Then bila sampai di Raban Rata, aku mandi dan tukar terus baju untuk hiking esoknya - 
so tambah satu lagi 1 baju, 1 seluar, 1 tudung

2) Thermal Clothes / Long John
Sebab kan sejuk yang teramat dekat Laban Rata tu, kawan aku suggest untuk pakai Long John. Memang sangat2 membantu. Kalau korang nak beli, boleh tengok dekat website winterclothes.


3) Jacket/Wind breaker
Then tambah lagi dengan satu jacket, seeloknya yang tutup kepala. Yang ni aku beli dekat decathlon.


Aku beli yang gambar atas ni, tak best sebab tak ada hood. So tak boleh nak tutup kepala.

4) Face Mask
Lagi satu benda yang penting aku tak amik berat dan menyesal tak bawak adalah Face Masks. Keadaan gunung yang sangat sejuk, memang perlukan mask sebab kau susah nak bernafas sebab hidung dan mulut kau dah rasa beku.

5) Head lamp adalah wajib.
6) Tongkat kalau perlu (kalau aku sangat perlu)
7) Poncho
8) Gloves (sebaiknya yang waterproof). Glove aku beli dekat winterclothes jugak.
 

9) Tuala kecil (untuk mudahkan urusan korang mandi/lap2 apa yang patut kat laban rata)
10) Selipar or sandal
11) Stokin tebal( aku pakai sepasang, bawak extra lagi 1 pasang) kalau basah memang kena tukar la kan.
12) Air (ini bergantung pada rezeki kau, sebab biasanya dekat setiap pondok sepanjang perjalanan tu ada water station. Tapi masa aku pergi, musim tengah kering, so memang tak ada bekalan air. Ada pun masa kat laban rata. Jadi masa aku tu, aku bawa 1 liter air mineral, 1 botol air 100 plus masa nak ke laban rata (ni bawak guna beg sendiri).
Dari laban rata ke puncak, aku bawa 1 botol beasr air mineral 15000ml dengan 1 botol 100 plus (ni porter yang tolong bawakkan dari Mesilau ke Laban Rata)
Nak turun, bawa boleh refill lagi satu botol air mineral.
13) Jajan/Coklat

Benda2 lain yang tak kurang pentingnya:
Panadol (makan sebelum nak naik ke puncak walaupun tak rasa nak demam or pening)
Yoko yoko (confirm kaki korang sakit mintak minyak panas punya)

Rasanya tu je kot benda yang korang mesti ada. Tak payah bawak berat2, nanti tak enjoy korang nak menghayati pemandangan Kinabalu tu. Lagi senang, bagi je porter bawakkan. 

Tips dari segi teknik nak mendaki, aku pun bukan expert sangat pun. Tapi nasihat yang aku boleh bagi, mental kena kuat. Kau sado macam mana pun, mental pewai, memang tak lepas la. Jalan la perlahan2, kurangkan berhenti rehat, jalan sambil enjoy pemandangan. Jangan terkejar2 masa sangat, tapi jangan tak kejar langsung pulak, nanti tak dapat makan kat Laban Rata..haha..sedap kot kambing dia.

No comments:

Post a Comment